2a- İnternet Sitesi Kurma

Internet sitesi kurma 3 basit aşamadan oluşur. İlk aşamada alan adınızı almanız gerekmektedir. Alan adınız sadece internet adresiniz değil aynı zamanda internet üzerindeki markanız olacaktır.

Daha sonra müşterilerinizle online iletişim kurmanız için gerekli olan e-posta adresini belirlemeniz gerekecektir.

Son olarak da sitenizi barındıracak yeri seçmeye gelecek. Bu kılavuz ile doğru barındırma servisini seçebilecek ve bilmeniz gerekenleri öğreneceksiniz.

i. Alan Adı Edinmek

Öncelikle firmanızın ya da işinizin adını çok iyi değerlendirmelisiniz. İyi bir isim tercihi sitenizin milyonlarca site arasında hatırlanılmasını ve anlaşılmasını sağlamalıdır.

ii. E-Posta Adresi Almak

Internet’teki en etkin iletişim araçlarından birisi e-postadır. Internet üzerinden ticaret yapacaksanız e-posta adresinizin olması çok önemlidir. Tüm dünyadan gelebilecek müşterilerinizle sadece bir tık’la anında iletişim kurabilirsiniz.

Artık birçok firmada çalışanlara verilen kartvizitler yada ilgili tüm yazışmalarda telefon ve faks numarası gibi e-posta adresi de yer almaktadır. E-posta adresinin olması ayrıca firmaya her an erişilebileceği yönünde güven duygusu vermektedir.

E-posta adreslerine örnek: deniz@garantipos.com

Eğer bir internet servis sağlayıcı firma ile çalışıyorsanız alan adı ya da barındırma hizmeti aldığınızda size bir ya da daha fazla e-posta adresi vermektedirler.

a) E-Posta Yazılımları

Web mail ve Post Office Protocol (POP) mail bilinen en popüler e-posta formlarıdır.

Web mail size dünyanın her yerinden internet erişimi sayesinde e-postanızı okuma şansı verir. Tek ihtiyacınız olan bir web tarayıcı (Internet Explorer, Firefox, Google Chrome, Apple Safari vb.) ve internet erişimidir. (TTNet vb.)

POP mail bilgisayarınızdaki bir yazılım aracılığı ile (Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, Gmail vb.) e-postalarınızın bilgisayarınıza indirilmesi sonucunda okunabilmesini sağlarken sadece web tabanlı e-posta adresi de alabilirsiniz. (Hotmail, Yahoo, Gmail vb.)

b) E-Posta Yönlendirme

E-posta adresinizi başka bir e-posta adresine yönlendirebilirsiniz. Ancak bu fonksiyona sahip olup olmadığınızı internet servis sağlayıcınıza sormalısınız. Şu anda büyük ihtimalle bedava verilen e-posta servislerinden birine de üyesinizdir. Internet üzerinden ticaret’e başlamadan önce kullandığınız bu e-posta adresinizi artık internet mağazanız ile birlikte aldığınız alan adı ile ürettirdiğiniz e-posta adresinize yönlendirmelisiniz.

c) E-Posta Listeleri

List server’lar (Ör. Yahoo Groups), tek bir e-posta adresine gönderilen e-postayı yüzlerce e-posta adresine yönlendiren uygulamalardır. Birçok e-posta yazılımı basit olarak bu özelliğe sahiptir. Bu tip uygulamaların tehlikesi izin almadan yapacağınız gönderimler sonucunda oluşabilecek memnuniyetsizliklerdir. Bu yüzden bu tip bir uygulama yapmadan önce mesajınızın gideceği kitlenin bundan rahatsız olup olmayacağını anlamanız yani izinli pazarlama yapma yapmanız önemlidir.

Yukarıda da söylediğimiz gibi bu tip servislere örnek olarak www.yahoogroups.com örnek olarak verilebilir. Bu adrese girip kendi alanınız ile ilgili bir kelime ile arama yaparak bu konudaki grupları bulabilir ve üye olabilirsiniz.

Eğer sitenizden ziyaretçilerinizin ya da üyelerinizin e-posta adreslerini toplayıp onlara pazarlama amaçlı e-postalar gönderecekseniz, öncelikle www.antispam.com sitesinden izinsiz e-posta gönderimi ile ilgili bilgi alabilirsiniz. Eğer size e-posta listeleri satılmaya çalışılırsa bu listelerde yer alanların gerçekten mesaj almayı isteyip istemediklerinden emin olmalısınız.

iii. Barındırma (Hosting) Seçimi

Eğer internet üzerinden ticaret yapacaksanız sitenizi barındıracak bir yere ihtiyacınız var demektir. Bu bölümde barındırmanın ne olduğu ve seçerken nelere dikkat edilebileceği konusunda bilgiler bulacaksınız.

a) Barındırma (Hosting) Nedir?

Firmanızın kendi web sunucusu olmadığı sürece internet mağazanızı bir barındırma şirketinde tutmanız gerekmektedir. Web host, kendi makinesinde sizin siteniz için bir yer ayırarak bu alanı size kiralayan firma demektir.

Web Host’un dikkatli seçilmesi; sitenizin yavaş gelmesi, sayfaların gelmemesi ya da bazı uygulamaların çalışmaması gibi sorunlar yaşamamak için önemlidir. Sizin işinize etkisi açısından ise tekrar gelmeyen ziyaretçi ve müşteri kaybı anlamına gelmektedir.

b) Nasıl Seçilir?

Web Host seçimi yaparken aşağıdaki konularda dikkatli olmalısınız:

  • ISP yada dedicated Web host mudur?

    Birçok Internet Servis Sağlayıcı (ISP) ve ayrılmış Web host’ları barındırma hizmeti sunmaktadır. Peki ama hangisi seçilmeli?
    Birçok ISP barındırma dışında servisler de sunmaktadır ve bu ürünleri barındırma hizmeti ile birlikte paketleyerek satmaya çalışmaktadırlar.. Buna internet erişimi, e-posta servisi örnek verilebilir.

    Web host’lar ise ek servis olmadan sadece barındırma hizmeti verirler. Bunun avantajı ISP’lerde farklı uygulanmalardan kaynaklanan trafik sıkıntısının, burada yaşanmacak olmasıdır. Yani başka uygulamalar internet sitenize erişimde performans kaybı yaratmayacaktır.
  • İşletim sistemi nedir?

    İşletim sistemleri Unix ya da .NET olmalıdır. Eğer internet mağazanızda dinamik uygulamalara yer verecekseniz bu uygulamalara hangi işletim sisteminin daha uygun olacağını araştırmalısınız.
  • Alışveriş yazılımına sahip midir?

    Bazı barındırma hizmeti veren firmalar alışveriş yazılımlarını da kullanıma açarlar. Sitenizin kurulmasında yardımcı olurlar, sanal pos ayarlamaları konusunda destek verirler ve bunun içinde ek bir ücret talep edebilirler. Eğer kendi yazılımınızla bir internet mağazası oluşturuyor iseniz, bu yazılımın barındırma şirketiniz tarafından desteklenip desteklenmediğini öğrenmelisiniz.
  • Ne kadar alan tahsis edecektir?

    Ortalama bir web sayfasının 100 kb olduğunu kabul edersek 10MB’lık bir alanda 100 web sayfası barındırılabilir. Eğer sitenizde daha gelişmiş teknolojiler kullanılıyorsa (Shockwave Flash, Real Audio, Quicktime Video vb.) daha fazla alana ihtiyacınız olacak demektir.
  • Trafik limitleri nelerdir?

    Barındırma şirketine ödeyeceğiniz fiyatın ne kadarlık bir trafik için olduğunu sormalısınız. Eğer siteniz çok başarılı olursa gelecek olan yoğun trafik sebebiyle ödeyeceğiniz ücret artabilecektir.
  • Erişim hızı nedir?

    Bandwidth bir zaman diliminde transfer olan veri miktarıdır. Firmanın kaç Mbit’lik bir hız taşıdığını sorgulamalısınız.
  • Güvenlik ve Güvenilirlik

    Web Host’unuzun hacker’ları sistemden uzak tutacak aktiviteleri yaptığından emin olun. Eğer müşterilerinizden kredi kartları ile ödemelerini yapmalarını isteyecekseniz hosting(barındırma) firmanızın SSL yada 3D Secure gibi sistemlere uygunluğunu sorgulayınız.
  • Yardım ve Destek

    Bu hizmet firmadan firmaya farklılık göstermektedir. Eğer birşeyler ters giderse nasıl bir önlem alacaklarını, hatayı nasıl gidereceklerini ve acil durumlarda telefon ya da çalışan açısından nasıl destek verebileceklerini değerlendiriniz. Öte yandan veritabanı gibi sistemlerin güncellenmesi durumunda verecekleri destekleri de sorgulamalısınız.
  • Ekstralar

    Hosting firmasının vaad ettiği ekstra hizmetleri değerlendirin. Örneğin satış, pazarlama desteği, tasarım yardımı, mağaza yazılımı, üyelik sistemi ve raporlama bu ekstralar arasında sayılabilir.
  • Maliyet

    Parasal açıdan aşağıdaki soruların mutlaka yanıtlanması ve alterantifler arasında karşılaştırmalar yapılması gerekir:
  • Aylık ücret?
  • Minimum üyelik periyodu var mıdır?
  • Aylık üyelik siteyi yapma ve geliştirme çalışmalarınıda içermekte midir?
  • Ekstra web alanı için ne kadar ödenecektir?
  • Daha hızlı erişim için ekstra ücret istenmekte midir?
  • İlk üyelik peşinatı ya da bedeli var mıdır?

Site Haritası Hazırlama adımına devam etmek için tıklayın.

Son güncelleme: 03.01.2014